Õppedisain I

Milline on olnud siiani minu kursuste õppedisain? Kui läbimõeldult olen ma tegutsenud ning kuidas oma kursused kujundanud? Mida peaks muutma?

Õppedisaini esimene loeng oli suurepärane, loodud täpselt minu jaoks. Ma olen alati pidanud oluliseks kursusel esimeses loengus põhimõistete selgitamist, et süsteemi luua ja infot oli väga palju. Kõige tugevam emotsioon tekkis aga seoses sellega, et ülikooli õppejõududel ei ole tegelikult mingit kohustuslikku õpetamiskoolitust ja vaadates erinevaid mudeleid, see oleks tegelikult vajalik. Ma loomulikult teadsin seda juba ennegi, aga loengu põhjal hakkasin eelkõige mõtlema, et kui eesmärgistatud on tegelikult meie õpetamine? Loengu küsimus filosoofilise õpetamise kohta oli hea, aga ma arvan, et ka humanitaarteadusi ja sotsiaalteadusi saab õpetada eesmärgistatud, võttes suunaks mingite teadmiste-oskuste arendamise. Tegelikult on üritatud seda muidugi juurutada ka, nõudes kõikidelt ainetelt õpieesmärke ja väljundeid, aga reaalsuses kirjutatakse need niisama ära ja kursusi nende järgi tegelikult ei looda. See kehtib mitte ainult ühe kursuse raames, vaid terved moodulid, õppekavad. Samas, tundub ka, et jää hakkab liikuma ja vaikselt hakkavad õppekavad muutuma ka eesmärgistatumaks ja seeläbi disainitumaks. Ei ole enam nii, et õppejõud õpetavad seda, mis neile endale huvitav tundub (kuigi see on ka vajalik).

Esimese loengu põhjal mõtlesin proovida analüüsida ka ühte kursust läbi ühe õppedisaini mudeli. See teeb mudeli selgemaks ja on töös ka kasulik. Kuna ADDIE on kõige populaarsem ja ma arvan, et hiljem ma seda enam ei kasuta, võtan praegu selle. Ta on väga sarnane ka ASSURE mudelile, seega kaks kärbest ühe hoobiga. Kursuseks Õppimine kõrgkoolis inglise keeles, praegu lugemisel teist aastat.

A – Analüüs. Kursuse esmasel planeerimisel võeti aluseks kogenud õppejõudude kogemus, et milliseid oskusi on tudengitel vaja, millised neil tavaliselt ülikooli alguses on ning mida ülikool ette pani.

D – Disain. Joonistasime algse eskiisi kursusest, mida siis sai jagada teiste õppejõududega. Ei mäleta enam, aga vist käis läbi ka paari esmakursuslase käest.

D – Development. Lõime korralikud kursuseprogrammid, Moodle keskkonna, leppisime kokku külalisloengud ja organiseerisime kogu taustsüsteemi.

I – Implementation. Sügisel 2016 viidi kursused ellu.

E –  Evaluation. Hindamine toimus tudengite ja õppekolleegiumi poolt peale semestri lõppu. Selgus, et mitmeid asju oli vaja ümber teha ning tulid muutused. See viis omakorda selleni, et…

…kevadel 2017 algas ADDIE protsess uuesti. Analüüsisime eelmise aasta tulemusi, võtsime arvesse tudengite tagasiside ning joonistasime uued plaanid, tegime ümber keskkonnad, materjalid jne. Kõige suurem muutus oli see, mis tegelikult esialgse A puhul jäi tähelepanuta ehk sihtrühmade erisused. Sügisel 2017 loetakse kursust eesti ja inglise keeles erinevat moodi, sest vajadused on erinevad. Loodetavasti on ka tulemused nüüd paremad.

See kursus on hea ADDIE näide, aga kui aus olla, siis seepärast ma ta ka analüüsi aluseks valisin, teised pole veel järgi jõudnud. Samas, kõige tugevam emotsioon esimesest õppedisaini loengust oli ka see, et ma tahaks nüüd kõik oma kursused ja juhitava õppekava erinevate mudelitega läbi käia, et testida mudeleid, aga eelkõige testida kursuseid.

Keda huvitab, siis õppimine kõrgkoolis kursuseprogramm ühele ingliskeelsele grupile on siin. Tagasiside on teretulnud.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s