Virtuaalsed õpikeskkonnad

Käesolev postitus on vastuseks ülesandele ja võtab aluseks järgneva artikli: Dillenbourg, P., Schneider, D., & Paraskevi, S. (2002). Virtual Learning Environments. A. Dimitracopoulou (toim), Proceedings of the 3rd Hellenic Conference on Information & Communication Technologies in Education (lk 3–18). Rhodes: Kastaniotis Editions

Minu valik materjalide vahel põhines sellel, mis esmapilgul tundus kõige sobivam minu huvidega ja kuigi teised (eriti eestikeelne materjal) olid ka väga head, olen ma oma valikuga rahul. Mõttemaailm avardus märkimisväärselt.

Ma olen ülikoolis õpetanud 8 aastat, koolitanud veel kauem, aga ma ei ole kunagi formaalselt õpetamist õppinud ning kõik õpetamisvahendid olen ise elu jooksul korjanud. Kuigi ise olen ma õpetamist lahti mõtestanud (läbi mitme raamatu ja materjali) ja tuvastanud, et töö on hea, siis digitaalse poole osas tuleb tunnistada, et seis on nõrk. Ma olen oma õpingute jooksul kasutanud Moodle tuge, Google drive’i ja mingid üksikuid muid asju hetkeliselt. Kuna väga paljud mu tudengid tulevad tehnoloogiliselt mahajäänumatest riikidest (näiteks Lõuna-Euroopast), siis alati on olnud tagasiside, et oi, nii tore, väga digi. Pärast artikli lugemist hakkas mõte teises suunas jooksma, et ma tõepoolest olengi lihtsalt pakkunud online materjalide kohta, digitaalset õpet ei ole tegelikult toimunud.

Mis on virtuaalne õpikeskkond. Artkli alusel võib öelda, et seal peaks olema väga mitmed erinevad aspektid. Õige virtuaalne keskkond peaks olema hästi struktureeritud, mitme autoriga ja avatud. Mõningal määral ma vaidleks viimasele vastu, sest on teatud valdkondi ja teemasid, mida ei saa õpetada avatult, aga see on juba spetsiifilisem ja teistsugune teema. Aga mõtteainet on sellegipoolest. Eriti kuna plaanis on osaliselt ELU projekti, osaliselt ehk muul moel kaasajastada ja võimalusel luua korralik lehekülg koos õpiülesannete ja materjalidega selle vana asja asemele. See ei oleks mingil moel õpikeskkond, aga mõningaid ideid saab rakendada.

Mida siis meeles pidada. Kõigepealt, kursused peaksid käima alati tehnoloogilise ajaga kaasas ning olema mitme autoriga. Keeruline teha ülikoolis (see koostöö osa), aga mitte võimatu. Keskkonnad peaksid aga olema alati uuendatud nii sisult kui vormilt, aga nagu artikkel ütleb (ja EL lehekülg näitab), see ei ole eelarves ja kui aus olla, kes pärast viitsib enam. Peaks toimuma suhtlus ja tuleks mõelda laiemalt. Antud lehe puhul seda muidugi ei toimuks, aga see on asjalik soovitus, et kuidas näiteks oma Moodle tuge korralikumaks teha. Pidev suhtlus ja mitte kinni hoidmine loengutest ja auditoorsest struktuurist, vaid laiem mõtlemine. Siinkohal on muidugi see mure, et tudengitele tihti ei meeldi topeltstruktuur, seega võimlik, et seda saab rakendada peamiselt puhtalt virtuaalse õpikeskkonna raames. Samas, nagu artikkel ka viitab, veebipõhine osa võib järgneda ka auditoorsele ehk olla mingi muu faas sellele ja seda annaks ülikoolis teha. Näiteks loengud, siis virtuaalne osa, lõpus kokkuvõttev loeng. Ma olen seda ka üritanud paar korda, aga kaks probleemi: enda laiskus/oskamatus ja tudengite huvipuudus, et midagi virtuaalselt üldse teha (levinud probleem välistudengitega). Seega arenguruumi on.

Artiklis minu jaoks kõige olulisem oligi see, kuidas tegelikult annab virtuaalse õppe ja auditoorse õppe ühendada ja kuidas virtuaalne õpe on laiemalt füüsiliselt samas ruumis toimuva õppega seotud. Minu huvi on eelkõige just selles valdkonnas edasi õppida ja areneda, et ühendada mõlemad pooled ja mõelda asjad rohkem läbi. Kui artikkel aluseks võtta, siis ühest küljest läksid asjad selgemaks (mida kõike peab silmas pidama) ja teisest küljest jälle keerulisemaks (kuidas ma seda kõike teen?). Aga hea artikkel oli ja ma annan selle paarile töökaaslasele ka, ehk hakkab neil ka mõte jooksma ja saabki seda ühistööd algatada.

Lõpetuseks, ma üritasin ka mitmetele linkidele klikata (mitte kõigile), aga kahjuks need ei töötanud enam. Seega igasugused toimivad ja huvitavad lingid võib mulle siia kommentaariks panna.

Leave a Reply

